HI-LO Jack

•       Peliä pelataan pareittain siten, että parina pelaavat   istuvat vastakkain.
•       Pareja voi pelissä olla kahdesta (2) neljään (4).
•       Pelin tavoitteena on kerätä yksitoista (11) pistettä.
•       Neuvottelu parin kanssa on pelin aikana kielletty.
•       Peliä pelataan tikkiperiaatteella.
•       Pisteitä pelissä saa siten, että jaon suurin valttikortti on yhden (1) pisteen arvoinen, 
	jaon pienin valttikortti niin ikään yksi (1) piste, valttijätkä 
	samoin on yhden (1) pisteen arvoinen ja eniten silmiä jaon aikana kerännyt pari saa yhden pisteen.
•       Silmiä tulee kaikkien maiden korteista seuraavasti: jätkä=1, rouva=2, kuningas=3, ässä=4 ja kymppi=10
•       Sekoituksen jälkeen ei jakajan tarvitse tarjota pakkaa nostettavaksi.
•       Jaetaan kuusi (6) korttia kullekin pelaajalle aina kolme (3) korttia kerrallaan jakajasta alkaen.
•       Jako alkaa lupauskierroksella, jolloin jakajasta seuraava pelaaja sanoo montako pistettä hän parinsa kanssa tulee saamaan.
	Lupausvuoro kiertää jokaisen pelaajan, jolloin halukkaat saavat korottaa lupausta.
•       Lupaus saa suurimmillaan olla jaossa annettavien pisteiden summa (normaalisti neljä(4)).
•       Jos kukaan ei lupaa mitään, joutuu jakaja lupaamaan yhden (1) pisteen.
•       Eniten luvannut pelaaja saa aloittaa pelin.
•       Jaon ensimmäinen pelattu kortti määrää valttimaan.
•       Korttien arvojärjestys on normaali siten, että ässä on suurin ja kakkonen pienin.
•       Valtti voittaa aina muut maat.
•       Pelaajan on aina lyötävä kysyttyä maata, mikäli sitä hänellä on.
•       Mikäli pelaajalla ei ole kysyttyä maata, täytyy hänen lyödä valttia.
•       Mikäli pelaajalla ei ole kysyttyä maata eikä valttia, saa hän lyödä minkä tahansa kortin.
•       Ensimmäisellä lyöntikierroksella on pelaajan lyötävä suurempi kuin suurin pöydässä jo oleva kortti mikäli mahdollista.
•       Mikäli pari ei saa vähintään lupaamiaan pisteitä, saavat he lupauksensa verran miinuksia.
•       Pari saa pitää lupauksensa ylittävät pisteet, samoin kuin muut parit saavat pitää keräämänsä pisteet.
•       Jos silmät jakautuvat tasan kahden parin kesken, ei kumpikaan saa pistettä, vaan seuraavassa jaossa on silmistä tarjolla kaksi pistettä.
•       Kahden parin rikkoessa yhdentoista pisteen rajan samassa jaossa on voittaja ensin pisteet kerännyt siten,
	että muut pisteet tulevat siinä järjestyksessä, kun 
	pistekortit on saatu, ja silmät vasta jaon loputtua. Parin on kuitenkin saatava lupauksensa täyteen, vaikka yksitoista pistettä täyttyisikin aiemmin.

Sulosen Tommi, ”Tompsukka”

Helppojen pelien Wartburg. Fuksikin oppii, jo ensimmäisenä päivänä.
•       Tavoitteena päästä kilpakumppaneista eroon sekä välttää pisteiden keräämistä
•       2-8 pelaajaa
•       Pelissä jaetaan 6 korttia vapaa valinnaisessa järjestyksessä aloittaen kenestä tahansa. Jakovuoro kiertää myötäpäivään
•       Pelin aloittaa jakajasta seuraava henkilö
•       Pelaajan tulee lyödä samanarvoinen tai suurempi kortti kuin kierroksen suurin jo pelattu kortti. 
	Mikäli pelaajalla ei ole isompaa korttia kädessä, kuin edellinen kortti, 
	on pelaajan laitettava pienin kortti kädestään pöytään
•       Kierroksen suurimman kortin laittanut aloittaa seuraavan kierroksen (A =14)
•       Kierroksen häviää pelaaja, jolle jää suurin kortti viimeiseksi kortiksi ja 
	hän saa kortin silmäluvun verran miinuspisteitä (J->11, Q->12, K->13)
•       Mikäli on useampi pelaaja, jolla on samanarvoinen suurin kortti, saa jokainen miinuspisteitä
•       Mikäli pelaaja lopettaa ässään, saa kaikki muut miinuspisteitä viimeisen kortin silmäluvun verran
•       Saatuaan 11 pistettä, pelaaja putoaa pelistä
•       Voittaja on viimeiseksi jäänyt pelaaja 

Konemiehen Alias

Seurapeli konefukseille, -teekkareille tai -henkisille

Tarvitset

•       1 pelilauta (tämän pöydän keskellä) 
•       4 kpl pelinappuloita 
•       Sananselityskortteja 
•       Yksi (1) tuomari 
•       Neljä (4) joukkuetta, 2-4 pelaajaa/joukkue 
•       Sekuntikellon 
•       0,5 l viinapullon 
•       Kolmekymmentäkuusi (36) kpl oluttölkkejä (1,5 lavaa) 
•       Snapsilaseja 

Pelin tavoite

Pelin tarkoituksena on kiertää Suomea eri konekaupunkien kautta selittämällä sanoja ja juomalla samalla alkoholijuomia.

Pelin valmistelut

Asetetaan pelilauta tasaiselle alustalle ja sekoitetaan sananselityskortit. Joukkueet valitsevat oman nappulansa.

Pelin aloitus

Peli aloitetaan Tampereelta. Aluksi jokainen joukkue saa joukkueen jäsenten verran oluttölkkejä. Joukkueella saa olla vain yksi (1) oluttölkki auki kerrallaan. Tuomari päättää joukkueen, joka aloittaa (esim. opintopisteiden määrä, tuomari selittää sanan, ikä...).

Pelin kulku

Joukkueen vuorolla yksi joukkueesta selittää sanoja muulle joukkueelle. Yhdellä vuorolla selitetään enintään kolme (3) sanaa 30 sekunnin aikana. Jos aika loppuu kesken, muut joukkueet voivat yrittää myös arvata. Jokainen oikein selitetty sana liikuttaa joukkueen nappulaa ruudun eteenpäin pelilaudalla, ohitetut sanat siirtävät nappulaa taaksepäin. Selitettävän sanan aihe määrätyy ruudussa olevalla symbolilla, kaupungeissa joukkue saa itse päättää aiheen. Aiheet ovat: Vastakkainen sukupuoli, Konetekniikka, Teekkarielämä, Humanismi, Mission impossible. Sananselityksen jälkeen vuoro siirtyy seuraavalla joukkueelle.

Vessaan saa mennä VAIN omalla vuorolla tai ryöstön aikana.

Tuomarilla on ylivalta, hän ratkaisee ristiriidat ja päättää viimeisen sanan kohtalosta. Tuomari voi myös rankaista, jos lopussa joku joukkue alkaa hannaileen, ei vasteile yms. Rangaistuksena voi olla vierailu lappeen Rannassa.

Kaupungit

•       Selitettävien sanojen aiheen saa itse valita 
•       Ohitettuaan kaupungin, joukkue saa yhden (1) oluttölkin 
•       Saavuttuaan tasaluvulla lappeen Rantaan, joukkueen jokainen pelaaja saa snapsit 
•       Snapsit pitää juoda heti! 
•       Turun kohdalla (+-1 ruutua) joukkue menettää kaikki avaamattomat tölkit tuomarille 

Ryöstö (3+1 ruutua laudalla)

•       Ryöstä suoritetaan heti, kun joukkue saavuttaa ryöstäruudun 
•       Ryöstössä kaikki joukkueet saavat arvata sanoja 
•       Jokaisesta oikeasta sanasta saa yhden (1) oluttölkin ryöstön kohteena olevalta joukkueelta sekä askeleen eteenpäin 
•       Napsuryöstössä samat säännöt, mutta viinasnapseilla. Snapsit pitää juoda heti 

Pelin päättyminen

Peli päättyy, kun Suomea on kierretty tarpeeksi, aikaa on kulunut noin tunti tai alkoholi on loppu. Tuomari päättää, milloin peli loppuu. Pelin päätyttyä avaamattomat kaljat siirtyy tuomarille.